Podstawy pracy z modułem Comarch ERP Optima Księga Handlowa
5.7.3 Potwierdzenia salda, Ponaglenia zapłaty, Noty odsetkowe
Użytkownik może z poziomu Księgowość/Rozrachunki wystawiać trzy typy dokumentów dla dekretów na koncie tj. Potwierdzenia salda, Ponaglenia zapłaty i Noty odsetkowe.
Potwierdzenie salda to dokument, który zawiera listę nierozliczonych na dany dzień dekretów dla danego konta. Jest generowane historycznie, czyli uwzględnia stan rozrachunków na zadany dzień. Lista potwierdzeń sald dostępna jest z poziomu Księgowość/ Rozrachunki/ Potwierdzenia salda.
Ponaglenie zapłaty sporządzane jest dla należności nierozliczonych lub częściowo rozliczonych (czyli dla dokumentów zaksięgowanych po stronie Wn konta).Lista ponagleń zapłaty jest dostępna z poziomu Księgowość/ Rozrachunki/ Ponaglenia zapłaty.
Nota odsetkowa to dokument, za pomocą którego naliczane są odsetki od należności zapłaconych (rozliczonych) po terminie płatności. Odsetki obliczane są od dnia następnego po terminie płatności do daty rozliczenia włącznie np. termin płatności 2011-01-10, data rozliczenia: 2011-01-12, odsetki będą naliczane za 2 dni.Lista not odsetkowych dostępna jest z poziomu: Księgowość/ Rozrachunki/ Noty odsetkowe.
Nowe Potwierdzenie salda/ ponaglenie zapłaty/ notę odsetkową dodajemy na liście ikoną „plusa”. Jeżeli rozwiniemy listę obok ikony mamy również możliwość dodawania seryjnego.
Na formularzu ponaglenia zapłaty/ noty odsetkowej/ potwierdzenia salda w polu Konto podajemy numer konta, dla którego ma być wygenerowany dokument oraz wpisujemy odpowiednią datę dokumentu.
Dodatkowo należy określić rodzaj odsetek: dla not odsetkowych – ustawowe, indywidualne, podatkowe, dla ponaglenia zapłaty – nie naliczać, ustawowe, indywidualne, podatkowe.
Generowanie pozycji odbywa się za pomocą ikony lub przycisku <F8>.
Przy generowaniu not odsetkowych oraz ponagleń zapłaty po naciśnięciu ikony pojawia się okno z listą dekretów, na którym Użytkownik może zaznaczyć wybrane lub wszystkie pozycje i przenieść je na dokument.
