Zastosowanie zaawansowanych schematów księgowych w module Comarch ERP Optima Księga Handlowa

1. Schematy księgowe - informacje ogólne

Program Comarch ERP Optima wyposażono w mechanizmy pozwalające na automatyczne księgowanie w odpowiednich dziennikach księgowych dokumentów z Rejestrów VAT, Ewidencji dodatkowej, modułu Faktury, modułu Kasowo/Bankowego, oraz modułu Płace i Kadry.

Mechanizmy te nazwano „Schematami księgowymi”, ponieważ ich konstrukcja opiera się na dekretach księgowych. Schemat księgowy posiada strukturę analogiczną do budowy zapisów księgowych; nagłówek zapisu księgowego odpowiada nagłówkowi schematu, pozycja dekretu – pozycji schematu.

Schematy są podzielone na typy zgodnie z tym z jakiej ewidencji pomocniczej pochodzą dlatego też przystępując do definiowania schematów Użytkownik musi wybrać jeden z dostępnych typów schematów powiązanych z rodzajem dokumentów. Typ schematu Faktura sprzedaży automatycznie rozksięguje kwoty z faktur sprzedaży, z poziomu menu Faktury/ Faktury sprzedaży. Natomiast Typ schematu Rejestr sprzedaży VAT automatycznie rozksięguje kwoty z dokumentów sprzedaży wprowadzonych do rejestru sprzedaży VAT, z poziomu menu Rejestry VAT/ Rejestr VAT (zakładka rejestr sprzedaży).